2021 December 16. Hello World! True lanceert haar refocus, met een nieuwe strategie, waarin we weer terug gaan naar onze kern: managed hosting. Dat doen we met een nieuwe purpose: scaling ambition through technology, jouw ambities verwezenlijken door technologie slim toe te passen. Wat is een refocus en waarom gaat True dit aan? In deze blog geeft onze CEO Marilou van Doorn antwoord op de belangrijkste vragen over deze strategie en wat het voor jou als klant betekent.
Hi Marilou 👋 Een refocus van True, vertel!
“Hi! De afgelopen tijd heeft bij True in het teken gestaan van een refocus van de strategie, onze identiteit en dienstverlening. We gaan ons weer helemaal richten op wat we gaaf vinden: managed hosting voor websites, webshops en (web)applicaties. Dat doen we op basis van een nieuwe purpose: enabling (y)our people and business, to scale ambition through technology.”
Weer terug naar de kern?
“True heeft jarenlang diensten voor managed hosting en managed werkplekken gecombineerd. In de praktijk bleek echter telkens dat het twee compleet verschillende proposities zijn. Het zijn twee verschillende markten, dus ook een verschillende marktbenadering, manier van denken en werken.”
“Eind 2020 heeft onze moedermaatschappij, Broad Horizon, werkplekbeheerder Pink Elephant overgenomen. Zij zijn een succesvolle speler in de markt als het aankomt op deze dienstverlening. Vanuit strategisch oogpunt hebben we daarom begin dit jaar besloten om onze werkplek-dienstverlening onder te brengen bij Pink Elephant.”
Vanwaar dan een nieuwe strategie na de splitsing?
“Voor elk bedrijf is het gezond om eens in de zoveel tijd je strategie te herzien en te (her)ijken met wat er op dat moment in de markt speelt. Naast de splitsing hebben we een voltallig nieuw en compleet management. Dat vormde voor ons het momentum om de strategie te herzien, ook omdat het nieuwe energie en nieuwe inspiratie geeft. Die hebben we ingezet voor een sterke nieuwe strategie, missie en visie.”
Wat houdt de nieuwe strategie in?
“Enabling (y)our people and business, to scale ambition through technology.”
“Ons dagelijks leven kan niet meer zonder technologie. Die technologie biedt grote mogelijkheden voor organisaties, maar ook grote uitdagingen. Samen met onze klanten gaan we die uitdagingen aan om ambities te realiseren. Het belangrijkste in de strategie: mensen staan centraal. Van de eindgebruikers van onze klanten, onze klanten zelf, tot onze vakkundige engineers.”
Wat is anders in de nieuwe strategie van True?
“In het verleden heeft True al heel veel successen behaald. We hoeven de strategie dan ook niet rigoureus anders te doen om successen voor klanten te blijven halen. Een nieuwe strategie is niet per definitie disruptief. We scherpen aan waar we goed in zijn en kijken naar de toekomst voor wat belangrijk is.”
“We nemen de positie die we altijd al hadden, steviger in: leider in de markt van specialistische managed hosting. Een partner, dicht op de klant, betrokken bij de organisatie en een persoonlijke aanpak. Een focus op belanghebbenden – klanten, medewerkers en onze omgeving – in plaats van winst. Wij geloven dat winst van nature volgt. Met het uitgangspunt ‘de mens centraal’ kunnen we een nog sterkere positie in de markt krijgen en de concurrentie voorblijven.”
“Je merkt heel erg dat onze klanten die persoonlijke aanpak waarderen. Dat ze medewerkers van True – Trueligans genoemd – bij naam en toenaam kennen. Dat ze op een laagdrempelige manier contact kunnen opnemen. Dat we samen (fysiek of digitaal) een biertje drinken. Dat menselijke aspect is de kern van de nieuwe strategie.”
“Daarnaast geldt: True is altijd van Trueligans geweest. Ook voor hen geldt de nieuwe purpose scaling ambition. Kansen voor groei, jezelf verder ontwikkelen, werken met en aan innovatieve technologieën. Dat zat al impliciet in ons DNA en hebben we nu expliciet opgenomen in de strategie.”
Op welke manier zijn medewerkers bij de nieuwe strategie betrokken?
“De strategie is zowel bottom-up als top-down ontstaan. Vanuit de organisatie is de strategie initieel met een kleine groep opgebouwd. In meerdere sessies hebben Trueligans naar de organisatie gekeken, naar het doel, waarvoor we er zijn en wat we toevoegen. Deze sessies zijn zonder de directie erbij geweest. Zo zou er geen onbewuste sturing zijn en hadden medewerkers ook het gevoel vrij-uit te kunnen spreken over de organisatie. Uit die sessies is een eerste versie gekomen.”
“Vervolgens hebben we ook als nieuwe directie nagedacht over de strategie. Samen, soms ook met oud-directeuren, hebben we gekeken naar welke positie we in de markt willen innemen, naar markt-ontwikkelingen en naar wat er in de wereld gebeurt. Daar is een strategie, missie en visie uitgekomen.”
“Beide strategieën bleken één-op-één op elkaar te passen. Daarmee wisten we dat we een goede strategie te pakken hadden! Beide kanten scherpten elkaar aan en voegden unieke delen toe.”
Een goede strategie gaat over keuzes maken. Hoe zit dat voor deze strategie?
“Als je aan True denkt, dan zijn de eerste termen vaak Linux en open source. We hebben een erg sterke band met open source communities, zowel online als offline. Denk hierbij aan de vele meetups die we graag hosten, de bijdragen die we doen aan open source software en sinds kort ook ons CNCF Membership. Je moet je best doen om de pinguïns bij ons op kantoor over het hoofd te zien 😉 Toen we het partnerschap met Microsoft aangingen, was dit voor iedereen niet direct de meest logische keuze.”
“Ons motto is ‘de juiste tool voor de juiste job’. Daardoor richten we ons vooral op hybride oplossingen, waarbij we altijd sterk gebruik zullen blijven maken van onze achtergrond en expertise in Linux en open source. Dat combineren we met nieuwe ontwikkelingen in de markt, zoals Public Cloud en Kubernetes.”
“Eerder hadden we al de stap gemaakt om veel expertise op te bouwen op en met Azure. We hebben er in de strategie nu voor gekozen om op het gebied van Public Cloud ons volledig te focussen op Azure en onze expertise nog verder uit te bouwen. De kennis die wij hebben, van zowel open source en cloud-native technieken, als onze diepgaande Azure-ervaring, heeft onder meer geleid tot onze benoeming door Microsoft als Azure Specialist for ISVs.”
“Voor Microsoft zijn wij ook een erg interessante partij, juist door onze achtergrond en manier van werken. Microsoft wil steeds meer met ontwikkelaars optrekken en samen oplossingen ontwikkelen. Dit sluit perfect aan bij de focus die True heeft en waar veel van onze klanten zich comfortabel bij voelen. Inmiddels is open source ook bij Microsoft breed omarmd. We willen de beste partner van Microsoft zijn op het gebied van Linux, open source en cloud-native technologie.”
Scaling ambition door technologie slim toe te passen, hoe zit dat met True? Wat is de ambitie van True?
“Onze ambitie is om het beste bedrijf te worden om mee te werken en voor te werken, dus zowel voor medewerkers als voor klanten. Dat betekent ook harde keuzes durven maken. We gaan niet voor het grote geld, maar voor de juiste uitdagingen. Voor fijn werk, zodat we kwaliteit kunnen leveren en beloftes kunnen nakomen. Partner van onze klanten zijn, zodat ze echt tevreden raken en ons aanbevelen. En we gaan voor continue ontwikkeling, zodat we expertise van nieuwe technologieën blijven opbouwen en daarmee klanten kunnen helpen. Winst staat niet op de eerste plek, dit moet volgen uit onze acties.”
En over technologie gesproken, waar zitten daar interessante ontwikkelingen voor True?
“Op dat vlak zijn er zoveel interessante ontwikkelingen! Je ziet veel groei in bijvoorbeeld security, Kubernetes en web performance. De mooiste ontwikkeling die ik zie, is de hybride vorm: hoe combineren we public en private cloud zo goed mogelijk. Public cloud is fantastisch en het is echt indrukwekkend hoe snel de ontwikkeling daar is gegaan. Tegelijk stuit je soms op latency-problemen of lopen de kosten enorm snel op. Ook niet elk bedrijf wil- of kan over, als ze bijvoorbeeld met legacy software te maken hebben of strenge eisen en wensen hebben aan de fysieke locatie van data-opslag. Hybrid cloud is daarvoor de toekomst, het beste van beide. We merken dat klanten met dit soort vraagstukken komen: ze willen de schaalbaarheid van de public cloud combineren met de voordelen die private cloud biedt. We richten ons op de technologie om beide clouds aan elkaar te koppelen.”
“Daarvoor is het belangrijk om innovatieve technologieën in de gaten te houden, op de vraag van klanten vooruit te lopen, kennis op te doen en er meester in te worden. Daardoor zijn en blijven we de juiste partner voor klanten. Ook als dat betekent dat we een klant adviseren om voorlopig een specifieke technologie te negeren. We willen geen Kubernetes adviseren om Kubernetes. We adviseren het pas als het écht waarde toevoegt bij de klant, omdat deze technologie ook complexiteit met zich meebrengt. We kijken niet naar wat we willen verkopen, maar naar de beste oplossing. Ook als dat betekent dat een klant ons minder hoeft te betalen. Als de klant er tevreden mee is, zijn wij blijer en beter af als organisatie!”
Wat is de volgende stap in de refocus?
“Het moeilijkste aan een strategie is de executie, dus nu volgt de vraag: wat gaan we doen om dit te realiseren? Dat is iets wat we als organisatie als geheel besluiten. We hebben er interne sessies voor opgezet, waardoor elke medewerker kan meedenken. Het zijn juist de medewerkers die het dichtstbij de klant staan. Zij weten wat er nodig is om de ambities van die klanten te verwezenlijken. Vanuit de directie geven we tijd, focus en mogelijkheden. Daarna is iedereen aan zet om de strategie uit te voeren en aan te scherpen.”
“Niet alleen medewerkers houden de strategie scherp, ook onze klanten. Volg ons op social media of schrijf je in voor onze nieuwsbrief. We horen graag hoe jij het verschil merkt in onze dienstverlening de komende jaren!”