Op zaterdag 31 oktober 2015 stelde True het kantoorgebouw beschikbaar voor de organisatie van de WebPerfDays. Tijdens deze dag ontvingen we internationale experts die kwamen spreken over web performance. Eén van sprekers van deze dag was Tammy Everts, die een onderhoudende presentatie gaf over de relatie tussen web performance en conversie.
Tammy Everts is in het dagelijkse leven werkzaam als Director of Content voor SOASTA, een Amerikaans softwarebedrijf dat diensten levert om web performance te meten. In haar presentatie stond de relatie tussen de performance van een site en conversie centraal. Conversie is een begrip dat bekend is onder marketeers van webshops. Tammy Everts: “Bij conversie kun je in dit verband denken aan gerealiseerde verkopen, gedane downloads of het aantal mensen dat zich inschrijft voor een nieuwsbrief.”
Vooral voor e-commerce bedrijven is het van belang dat de website bereikbaar blijft. Downtime kost geld. Tammy Everts: “Uit een onderzoek van TRAC Research blijkt dat een Amerikaans bedrijf gemiddeld $ 21.000 omzet per uur misloopt bij downtime. In het onderzoek is ook gekeken naar effecten van de laadtijden die langer dan 4,4 seconden duren. Amerikaanse bedrijven verliezen in dit geval gemiddeld $ 4.100 omzet per uur. Uit het onderzoek kwam naar voren dat internetpagina’s die traag laden tien keer zo vaak voorkomen dan websites die down zijn.”
Uit een onderzoek uitgevoerd door Strangeloop Networks blijkt dat er een verband bestaat tussen de laadtijd van internetpagina’s en terugkerende bezoekers. Tammy Everts: “In het onderzoek van Strangeloop werden internetpagina’s met twee verschillende laadtijden aan een onderzoeksgroep geserveerd. Bij de mensen die geconfronteerd werden met een laadtijd van 500 milliseconden kwam 40 procent van de bezoekers terug op de site. Van de onderzoekspopulatie die internetpagina’s met een laadtijd van 1000 milliseconden kregen voorgeschoteld, keerde 37 procent terug naar de site. Ook met het oog op terugkerend bezoek is het dus belangrijk om snelle laadtijden te realiseren.”
De Amerikaanse supermarktketen WallMart deed in 2012 onderzoek naar de laadtijd van internetpagina en het aantal online verkopen. Tammy Everts: “De verkopen liepen snel terug als de gemiddelde laadtijd van een internetpagina tussen de één en vier seconde duurde. Voor elke seconde snellere laadtijd realiseerde WallMart twee procent meer conversie. Bedrijven met websites die snel laden bij de bezoeker, boeken daar goede resultaten mee. Webwinkel Shopzilla bracht de laadtijd omlaag van van 6 seconden naar 1.2 seconden: het aantal bekeken pagina’s steeg met 25 procent en de omzet ging met 12 procent omhoog.”
Ook de laadtijd van mobiele internetpagina’s is belangrijk met betrekking tot conversie. Steeds meer consumenten gebruiken een mobiel apparaat zoals een smartphone of tablet om aankopen te doen. In een onderzoek van SOASTA werd gekeken naar de relatie tussen laadtijden van internetpagina’s op een mobiel apparaat en conversie. Bij een laadtijd tussen de 1,2 en 2,1 seconden bleek het conversiepercentage 1,9% te zijn. Bij een laadtijd van 5,7 seconden bleek dat slechts 0,6% van de bezoekers vanaf een mobiel apparaat een aankoop deed.
De slides van de presentatie van Tammy Everts zijn online te bekijken. Ben je benieuwd of jouw website sneller kan laden? Neem in dat geval contact op met True voor een vrijblijvende analyse. Dan gaan we onderzoeken welke onderdelen van jouw e-commerce platform we sneller kunnen maken.