Roundtable digitale transformatie 2015
“Je ziet tegenwoordig verschillen in de volwassenheid van opdrachtgevers en van bureaus”, zegt Gijs Vroom, uitgever en auteur bij Emerce. Hij zat vrijdag 3 juli de roundtable ‘Digitale Transformatie’ voor. Tijdens deze sessie bespraken meerdere opdrachtgevers en digital agencies de resultaten van het door True uitgevoerde Digital Agency onderzoek. “Er is een duidelijke richting zichtbaar, waarbij de bureaus en opdrachtgevers steeds intiemer met elkaar samenwerken.”
Fullservice is niet meer te doen
“De ideale digital agency van de toekomst is een agency die zich verantwoordelijk voelt voor mijn succes”, zegt Sales Bansie, ICT projectleider bij Kanker.nl. Agencies moeten pro-actief meedenken en meegaan in de doelstellingen van de opdrachtgever. Flexibiliteit is daarvoor een vereiste. Veel agencies zijn dan ook ‘agile’ om volledig aan de vraag van de opdrachtgever te kunnen voldoen. Sales: “Het is daarentegen niet de bedoeling dat agencies exploratief te werk gaan. Er zijn altijd diensten die wel en niet geleverd kunnen worden. Het grijze gebied daartussen, daar moet samen in geïnvesteerd worden.”
Strategie is volgens het rapport een steeds belangrijker thema voor opdrachtgevers. Daar is niet iedereen het mee eens. Laurens Verbruggen, Facility Manager bij de Nederlandse vereniging van banken, geeft aan dat zij strategie wel goed in de vingers hebben. “Wat voor ons belangrijker is, is technisch beheer en security. Het feit dat dit geen prioriteit is bij digital agencies, verbaast mij.” Ook Frank Litjens, Head of Digital bij ID&T, is benieuwd waarom big-data oplossingen en het gebruik van social mediakanalen niet hoger op de agenda’s van agencies staan.
In tegenstelling tot het onderzoek uit 2014, neemt het aantal fullservice agencies af. Digitale agencies zijn zich steeds meer aan het specialiseren om aan de groeiende vraag naar strategische partnerships te kunnen voldoen. Maar is fullservice nog wel te doen? “Alleen als je bij een grotere agency zit”, zegt Remco van Nieuwenhoven, CEO bij Orange-juice. “Er is wel ruimte voor fullservice clubs, maar dan moet je wel minimaal 100 man in dienst hebben.”
De stellingen op een rij:
- De fullservice propositie komt de kwaliteit van het werk van digital agencies niet ten goede.
- Bij digitale transformatie zorgen opdrachtgevers door gebrek aan kennis zelf voor de grootste vertragende factor.
- Door het gebrek aan gekwalificeerd personeel en de gewenste snelheid van opdrachtgevers, zullen digital agencies in de toekomst zelfs kerntaken zoals webontwikkeling gaan uitbesteden
Opdrachtgevers zijn zelf de grootste belemmering
Goed, opdrachtgevers willen de klantervaring verbeteren en meer inzicht krijgen in hun doelgroep. Maar hoe krijgen zij dit voor elkaar? Laurens haakt daar op in: “Ik herken dat wel. Onze organisatie heeft slechts 2 ICT’ers de rest heeft totaal geen interesse of feeling met ICT. We hebben het nu zo ingeregeld dat er een formulier moet worden ingevuld met specifieke details, voordat we een project gaan uitvoeren.” Remco ziet een veel groter probleem dan alleen het gebrek aan kennis: “het gebrek aan visie. Het grootste gevaar is een opdrachtgever die denkt kennis te hebben, terwijl het tegendeel waar is. Bij traditionele partijen ontbreekt het dan ook vaak aan visie.” Frank onderstreept daarbij het belang van een digitale mindset: “ID&T is een digitaal bedrijf. Organisaties die daar kennis van missen stellen zich enorm kwetsbaar op. Ik sta echt te kijken van deze resultaten”.
Agencies moeten klanten ‘opvoeden’
Digital agencies zijn niet meer de webbureaus van vroeger. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat agencies hun primaire kerntaken van vroeger steeds meer aan het uitbesteden zijn. Ben van der Veer, COO bij aFrogleap, zegt: ““Dat is nou typisch iets dat niet zou moeten. Als bureau moet je je primaire kerntaken juist altijd in house blijven doen. Wanneer je dat outsourced verlies je je eigen identiteit en het zal de kwaliteit en snelheid vaak ook niet ten goede komen.” Eric gaat verder: “Zodra het om strategie gaat, zou je het niet moeten uitbesteden, maar juist bij je moeten houden.” Zowel opdrachtgevers en agencies zijn het met elkaar eens: Outsourcing kun je beter niet doen.
Uit de roundtable kwam heel sterk naar voren dat digitale transformatie onder zowel opdrachtgevers als digital agencies leeft. Het is een van de drijfveren voor agencies om zich te specialiseren, maar het blijkt tevens een belemmering te zijn voor opdrachtgevers. Casper de Geus, Technical manager bij Jaap.nl, geeft aan dat agencies de klant moeten opvoeden. “Zij moeten uitleggen dat het belangrijk is dat zij een hoge mate van betrokkenheid nodig hebben.”
Nieuwsgierig naar de resultaten van het rapport? Download de digitale versie hier.
Deelnemers roundtable Digitale Transformatie 2015:
Gijs Vroom – Emerce
Remco van Nieuwenhoven – Orange-juice
Eric van Hall – Mediaweb
Ben van der Veer – aFrogleap
Frank Litjens – ID&T
Sales Bansie – Kanker.nl
Laurens Verbruggen – Nederlandse vereniging van banken
Casper de Geus – Jaap.nl