True neemt voor digital agencies complexiteit weg bij omarming van Kubernetes
In deze blogpost gaan we in gesprek met Michiel Weitkamp, die zich als accountmanager bij True richt op digital agencies, over het selecteren en implementeren van Kubernetes. We beantwoorden de belangrijkste vragen en helpen je met zowel handvatten als praktische tips op weg.
Veel digital agencies zijn al aan de slag gegaan met cloud-native technologie en hebben bijvoorbeeld al iets in Docker draaien. “Zij willen de applicatie die zij op hun laptop draaien op identieke wijze op een productieserver draaien. De klant is zelf vaak al gaan stoeien met de basistechnologie achter Kubernetes, wat zij soms in een testomgeving zelfs al goed werkend krijgen. Vervolgens rijst de vraag wat zij moeten doen om de gerealiseerde applicatie live te krijgen. Wij ondersteunen hen hierbij en nemen complexiteit uit handen”, legt Michiel uit.
Gebrek aan kennis
Klanten lopen vaak vast op kennis of best practices. “Zij zoeken doorgaans een sparringpartner die hen helpt bij het live zetten van hun applicatie. Zij zoeken een partij die de basis uit handen neemt rondom het opzetten en beheren van een Kubernetes cluster. In sommige gevallen lopen digital agencies vast in de complexiteit van Kubernetes. Andere klanten weten juist niet goed waar zij moeten beginnen en waaraan zij moeten denken. Onder meer veiligheid is hierbij een belangrijk aandachtspunt.”
Lees ook: De steile leercurve van Kubernetes
Ook na de uitrol op een productieserver blijven klanten tegen allerlei vraagstukken aanlopen, merkt Michiel. “Wat zijn de punten waaraan je als agency moet denken zodra je applicatie live is op een productieserver om het project tot een succes te maken? Denk dan aan veiligheid en compliancy, maar ook aan load balancing en het afstemmen van de Continuous Integration & Continuous Development/Deployment (CI/CD) pipeline op Kubernetes omgeving.”
Zeer korte ontwikkelcycli
Succesvol aan de slag gaan met Kubernetes en cloud-native technologie in het algemeen vereist meer dan de juiste partner. “De belangrijkste factor die in mijn ogen het succes van klanten bepaalt is de snelheid en het gemak waarmee zij changes kunnen live zetten. In plaats van lange releasecycli die we kennen van monolithische applicaties, werken developers bij cloud-native technologie juist met zeer korte ontwikkelcycli. Het ontwikkelproces wordt bij cloud-native afgestemd op het interne developmentproces van digital agencies”, zegt Michiel. De korte ontwikkelcycli zorgen ervoor dat nieuwe functionaliteiten en aanpassingen aan de software zo snel mogelijk beschikbaar zijn voor eindgebruikers, die hierdoor direct van de voordelen profiteren.
Veel klanten in andere verticals werken aan slechts één applicatie en willen deze cloud-native maken. Bij digital agencies werkt dit anders. “Digital agencies verzorgen verschillende applicaties voor meerdere klanten en willen doorgaans dan ook meerdere applicaties cloud-native draaien. Vaak zien we dat een flink deel van deze applicaties op dezelfde basis gestoeld zijn.”
Bekijk ook: Digital Agency business challenges
Digital agencies kunnen applicaties van klanten hierdoor vaak op een uniforme manier beheren. “Bijvoorbeeld via een CI/CD pipeline met verschillende branches, waarmee updates naar specifieke applicaties kunnen worden gepushed. Doordat het proces bij veel klanten op vergelijkbare wijze verloopt besparen digital agencies veel tijd en kunnen zij klanten nog beter ondersteunen. Dit levert het bureau winst op, maar ook diens klanten. Door het sneller live zetten van nieuwe functionaliteiten of aanpassingen, kunnen hun eindgebruikers hiermee sneller aan de slag.”
Hogere hostingkosten, maar lagere TCO
“Veel digital agencies zijn al overtuigd van de toegevoegde waarde van cloud-native technologie en willen hiermee zelf aan de slag. Zij moeten echter hun klanten overtuigen van de meerwaarde. Zo brengt cloud native technologie vaak initieel hogere kosten met zich mee in verhouding tot traditionele oplossingen. De uitdaging voor agencies is om hun klanten te overtuigen dat bij de groei van de applicatie en haar gebruikers een services based infrastructuur aanzienlijk in de kosten scheelt. Kijk je naar de Total Cost of Ownership (TCO) van een applicatie, dan valt deze bij gebruik van cloud-native technologie nagenoeg altijd lager uit”, zegt Michiel.
Lagere TCO komt onder meer door de hogere snelheid waarmee releases uitgerold worden. Klanten profiteren zo eerder van bijvoorbeeld nieuwe functionaliteiten. Dit levert winst op in snelheid en time to market, en resulteert uiteindelijk in financieel gewin. “Bij een cloud-native opzet bestaat een applicatie uit meerdere microservices die onafhankelijk van elkaar opereren en samenwerken. Zo’n microservice is eenvoudig aanpasbaar, wat het uitrollen of aanpassen van een functionaliteit enorm versnelt. Door de opzet waarbij functionaliteiten los van elkaar opereren is de impact van een wijziging overzichtelijker en beperkter op andere onderdelen van de applicatie. Bij een monolithische applicatie voorkom je dit door het doortesten van de volledige applicatie. Doordat microservices onafhankelijk opereren is dit bij cloud-native technologie niet nodig, wat veel tijd scheelt.”
Schaalbaarheid mag niet worden vergeten. Zo kan de beschikbare capaciteit indien nodig meegroeien, bijvoorbeeld voor het opvangen van een piek in het aantal gebruikers. Dit verbetert de gebruikerservaring en kan – afhankelijk van de toepassing – de productiviteit vergroten.
TCO is niet eenvoudig inzichtelijk
Het berekenen van de TCO van cloud-native technologie is niet eenvoudig. “Met name de voordelen die bedrijven ervaren zijn niet altijd rechtstreeks in euro’s uit te drukken. De COVID-19 pandemie maakt dit goed zichtbaar. Neem als voorbeeld een online planningstool voor het inplannen van vergaderingen en reserveren van vergaderruimtes. De COVID-19 pandemie vereist echter aanpassingen aan deze tool. Zo zijn er nieuwe eisen ontstaan. Bijvoorbeeld dat aanwezigen vooraf een coronacheck uitvoeren aan de hand van een toegestuurde vragenlijst en dat er voldoende ruimte in de gereserveerde ruimte beschikbaar is voor het houden van 1,5 meter afstand. Denk echter ook aan de beschikbaarheid van videobelaparatuur zodat personen die onverhoopt niet fysiek aanwezig kunnen zijn toch kunnen deelnemen.”
“Cloud-native technologie vereenvoudigt en versnelt het aanpassen van zo’n planningstool aanzienlijk. Zo rol je alleen het onderdeel waarin deze microservice draait opnieuw uit. Deze uitrol vereist minimale aanpassingen aan de rest van de reeds bestaande onderdelen. De klant kan hierdoor sneller met de aangepaste planningstool aan de slag en weer sneller nieuwe vergaderingen inplannen”, zegt Michiel. “Over het algemeen geldt: indien je op termijn veel nieuwe functionaliteiten wilt toevoegen aan een applicatie of snel wijzigingen wil kunnen aanbrengen levert cloud-native technologie al snel winst op.”
Zelf de touwtjes in handen houden
Een ander belangrijk voordeel is de controle die digital agencies houden over applicaties die zij uitrollen. “Bij een traditionele hostingpartij is deze controle aanzienlijk minder. Zo zijn digital agencies afhankelijk van hun hoster voor het selecteren en up-to-date houden van software en middleware, maar ook voor uptime-garanties die zij klanten kunnen bieden. Cloud-native technologie geeft hen meer controle over deze aspecten”, aldus Michiel.
Lees ook: Fabrique ondersteunt klanten met cloud-native technologie
“Zij trekken in feite een stukje regie naar zich toe. Zo pakken zij het inrichten van de container waarin microservices draaien zelf op, uiteraard met onze ondersteuning. Zij hoeven echter niet na te denken over allerlei complexe zaken zoals loadbalancing, https-verkeer binnen containers en het beheer van secrets.”
Security en compliancy
Security is voor ieder bedrijf vandaag de dag een onmisbaar onderwerp. Zo is compliancy met wetgeving als de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van groot belang. Denk echter ook aan de reputatieschade die kan ontstaan indien gevoelige (klant)gegevens op straat liggen. “Cloud-native technologie helpt bij het voorkomen van dergelijke incidenten. Doordat een cloud-native applicatie is opgedeeld in microservices, kan je nauwkeurig in kaart brengen welke componenten met elkaar communiceren. Deze werkwijze geeft je veel meer controle over wat de applicatie daadwerkelijk doet. Indien correct geconfigureerd heb je eventuele indringers of malafide software hierdoor veel sneller in de gaten.”
Download ook de whitepaper: Cloud-native Security
Door het vroegtijdig opmerken van afwijkingen kunnen digital agencies eerder alarm slaan en een eventuele cyberaanval sneller mitigeren, wat veel schade kan voorkomen. Automatisering speelt hierbij een belangrijke rol. “Communiceert een container op een afwijkende manier? Dan kan dit duiden op configuratiefouten die risico’s kunnen veroorzaken, maar ook op aanvallers die de applicatie zijn binnengedrongen. Dergelijke afwijkingen worden automatisch opgemerkt, waarna de container zonder handmatige handelingen offline wordt gehaald. Vervolgens start een nieuwe container op, die de taak van de verdachte container overneemt.” De beschikbaarheid van de functionaliteit blijft hierdoor behouden met minimale onderbreking, terwijl eventuele malafide handelingen direct een halt zijn toegeroepen.
Complexiteit uit handen nemen
Bij managed Kubernetes neemt True digital agencies veel complexiteit uit handen. “Klanten kloppen bij ons aan voor een stukje expertise. Belangrijk is echter wel dat klanten de basis van cloud-native technologie en het werken met containers voldoende begrijpen. Hoe maak je een applicatie bijvoorbeeld stateless en wat betekent dit precies? Developers van digital agencies hoeven dit niet zelf te doen, maar hebben hierover wel basiskennis nodig. Zo zorgt deze kennis dat zij op de juiste manier naar de applicatie van hun klant kijken. Samen met True zetten zij vervolgens de benodigde stappen voor het bouwen van een cloud-native applicatie.”
Ga gelijk aan de slag: Managed Kubernetes van True
Deze kennis deelt True met digital agencies via onder meer workshops en kennissessies. “Kenmerkend voor True is dat wij niet simpelweg een platform opleveren, maar met klanten nadenken en bepaalde componenten binnen Kubernetes voor hen oppakken. Het sleutelwoord hierbij is partnerschap: wij stellen ons in het volledige proces van ontwikkeling tot uitrol en beheer op als partner. Samen zorgen wij dat het project van de digital agency een succes wordt.”
Focus op de klant
Klantfocus is volgens Michiel iets wat digital agencies die het meest succesvol zijn met cloud-native technologie onderscheidt. “Zij kijken continu kritisch hoe zij zichzelf kunnen verbeteren en hun klanten nog beter kunnen bedienen. Zij zoeken voortdurend naar mogelijkheden voor het nog beter inrichten van hun infrastructuur, waarmee zij de groei van klanten ondersteunen. Belangrijk daarbij is ook dat zij hun klanten goed kennen, zodat zij weten welke toekomstige behoeften zij kunnen verwachten. Zo kunnen zij hierop nu al inspelen”, zegt Michiel. “Ook zijn dit vaak de partijen die innovatief willen zijn en voorop willen lopen in de markt. En weten wat hun klanten nodig hebben om op hun beurt een leidende positie in de markt te veroveren.”
Benieuwd hoe True jouw organisatie kan ondersteunen? De experts van True denken graag met je mee. Neem contact met ons op!
Neem contact met onze specialisten en vertel waarnaar je op zoek bent.