Wie zijn toch die klanten achter de schermen? In ‘Achter de schermen‘ zoeken we het uit. We gaan op bezoek bij bijzondere klanten die bijzondere dingen doen. Vandaag bij de wereldwijde marktleider in stroopwafels: Daelmans, een nieuwe klant bij True Workspace.
Bekijk ook onze Managed Workspace dienst
Een uurtje rijden vanuit Amsterdam richting het zuiden en je bent in Nieuwkuijk. Nieuwkuijk? Ja Nieuwkuijk, een pittoresk plaatsje vlakbij ‘s-Hertogenbosch met 2.130 inwoners. Hier bevindt zich niet alleen het Daelmans hoofdkantoor, maar ook een van de drie productielocaties. Op het moment dat we de auto uitstappen komt de heerlijke zoete geur ons al tegemoet. Een warm welkom op een gure dinsdagmiddag.
Mouwen opgestroopt
In de ontvangsthal wordt gelijk duidelijk wat voor oer-Hollands familiebedrijf dit is. Er hangen drie portretten van de voormalig directeuren van de Daelmans Groep, uiteraard allemaal Daelmans familieleden. Inmiddels zijn Rik en Jeroen Daelmans, vierde generatie binnen het familiebedrijf, directeur-eigenaren.
In 1909 begon Hermanus Daelmans een lokale bakkerszaak in Vlijmen. Nu, 110 jaar later, is dit eenmanszaakje uitgegroeid tot wereldwijde marktleider in stroopwafels en heeft het bedrijf rond de 250 werknemers in dienst. Dagelijks worden er een miljoen stroopwafels gebakken, 24 uur per dag, 7 dagen in de week. De helft van de omzet bestaat uit de verkoop van stroopwafels, de andere helft uit cakejes, kokosbanket, stroopkoeken, bladerdeegbanket, (gevulde) koeken en verschillende seizoensproducten, voornamelijk rond kerst.
Tijdens de eerste rondleiding op locatie Nieuwkuijk worden bijna al onze zintuigen geprikkeld. We zien de productielijnen met (inmiddels bijna allemaal) geautomatiseerde processen en de hardwerkende mannen en vrouwen. We voelen de warme lucht van de ovens, ruiken de geur van kokos, suiker en boter en horen het kabaal van de draaiende machines. Het proeven laat helaas nog even op zich wachten…
Workspacerij
Een ontzettend belangrijk ingrediënt bij Daelmans voor een efficiënt productieproces is technologie. Als de IT als een huis staat, dan blijft er meer tijd over voor de core business: heerlijke banketproducten maken. Daelmans is mede om deze reden met True in zee gegaan. True ontzorgt Daelmans op IT-gebied zodat er meer tijd overblijft voor de bedrijfsvoering en risico’s beperkt blijven. Als belangrijke IT-componenten in het productieproces (zoals de servers waar de printers op draaien) het niet doen, dan ligt de hele productie stil. Een optimaal presterend digitaal landschap is daarom enorm belangrijk.
Tijdens de tweede rondleiding, nu op de locatie Oss, zien we met eigen ogen hoe essentieel elke losse schakel in het proces is. Vanaf het mengen van het deeg, tot het inpakken van de stroopwafels. Bij bijna elk onderdeel is er sprake van automatisering. Toch is niet alles geautomatiseerd. Zo zijn er nog steeds hardwerkende mannen en vrouwen die aan de lopende band werken, dozen inpakken, ingrediënten in grote silo’s stoppen, (digitale) processen instellen en ga zo maar door.
Lees ook: True op bezoek bij Gefelicitaart
Zeker geen koekenbakkers
De Daelmans stroopwafels veroveren inmiddels de hele wereld. Zo serveert een van de grootste Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, United Airlines, vanaf begin dit jaar weer de Daelmans stroopwafels op alle ochtendvluchten. Klanten van United Airlines beklaagden zich bij de luchtvaartmaatschappij toen de zoete lekkernij van het menu verdween nadat deze in 2015 voor het eerst op de vluchten geserveerd werd. Een groter compliment kun je natuurlijk niet krijgen…
Aan het eind van de rondleiding volgde het moment waar we stiekem allemaal op gewacht hadden. Een warme stroopwafel, vers van de pers. Wij begrepen de klachten van de United Airlines klanten maar al te goed…