Suzanne Daniels, Lead Developer Advocate bij Backstage, neemt ons backstage mee. Ze werkt aan een interne community binnen Spotify, aan een externe community met kennisdelen en externe bijdragers, en developer advocacy: de ervaring van adopters van het project en van plugin-ontwikkelaars delen.
Chaos in vindbaarheid van informatie voor developers
Voor veel organisaties herkenbaar: voor developmentwerk staat allerlei informatie, tools, monitoring en documentatie verspreid in je organisatie. Informatie wordt simpelweg opgeslagen op een manier die nu voor het team werkt. Voor 10 of 40 developers werkt dat nog wel in een database. Maar ook dan is terugvinden van informatie lastig. En wie is verantwoordelijk voor beheer van de informatie? Op welke plek kun je domeinkennis, zoals data engineering of back-end development, terugvinden? Waar staat het overzicht van alle microservices in je cloud native app?
“Daar liepen we ook met de groei van Spotify tegenaan. Backstage is ontstaan vanuit onze behoefte om orde in die chaos te scheppen. En onze chaos stond letterlijk in Excel!”, zegt Suzanne. “Vandaar dat we een interne developer portal hebben ontwikkeld. Eén centrale plek waar developers alles kunnen vinden dat ze nodig hebben voor ontwikkeling, van microservices overzicht tot domeinspecifieke innformatie zoals data pipelines. Het werd een groot succes bij Spotify! Dat succes zorgde ook voor veel meer druk op het ene interne team dat de portal beheerde en doorontwikkelde. Er ontstond een enorme backlog, het werkte niet meer lekker, waardoor er frictie rond de tool ontstond. Dat leidde er vervolgens weer toe dat developers op eigen tools terugvielen, met chaos als gevolg. Eén team dat een portal onderhoudt voor het hele bedrijf was ook niet de way to go!”
Developer platform opnieuw opgebouwd met groot succes
Met de nieuwe chaos is Spotify terug naar de tekentafel gegaan. Suzanne: “Op basis van het bestaande product hebben we het nieuwe developers platform, Backstage, van scratch af aan opnieuw gebouwd. Het is gebouwd als een platform waarbij alle functionaliteit in plugins zit. Zowel interne developers als externe contributors ontwikkelen en beheren die plugins, waardoor het schaalbaar wordt. Niet elk bedrijf is een Spotify, Netflix of American Airlines, maar kan op deze manier wel dezelfde tooling gebruiken en plugins beheren.”
“De tweede verjaardag van het open source project vierden we op 16 maart 2022 en we zijn nu het op vier na grootste CNCF-project qua velocity. Er zijn meer dan 100 plugins die actief doorontwikkeld en gebruikt worden en met de tevredenheid van onze interne gebruikers tikken we bijna de 90% aan. Uiteraard gaan we voor meer!” zegt Suzanne.
Suzanne geeft aan dat Backstage.io gebruik maakt van het momentum dat nu leeft rond developers platformen of portals. “Al is er discussie over wat een portal is”, grapt Suzanne. “De ene organisatie vindt het een interface om werkzaamheden te doen. Vanuit Spotify vinden we het een plek waarbij je alles voor je development teams samenbrengt. Daarbij is er geen focus op één technologie of één suite aan producten. Je hoeft je cloud portal er niet voor te veranderen!”
Starten en doorontwikkelen met Backstage
“Backstage neemt frictie voor developers weg door orde in de chaos van documentatie, kennis, tools en links te scheppen. Het vervangt niet je huidige tools, maar brengt die juist overzichtelijk op één plek, samen met documentatie en andere informatie die je als developer op dagelijkse basis nodig hebt”, zegt Suzanne. “Het is een naslagplek en tegelijk een plek waar je kunt zien of er iets niet goed loopt. Gaat de CI/CD pipeline niet lekker? Dan heb je direct de link naar de tool voor handen om het probleem aan te pakken.”
Ook domeinkennis is geborgd in je eigen developer platform. Je kunt er kennis, informatie en tooling delen, bijvoorbeeld over data engineering, back-end development maar ook monitoring en compliancy. Suzanne: “Zo weet iedereen snel wat er op hoofdlijnen speelt en weet je ook bij wie je moet zijn als iets niet werkt.”
“Bij Spotify gebruiken we Backstage ook tijdens onboarding”, geeft Suzanne als use case mee. “In dat traject gaat een van de metrics over hoeveel dagen een nieuwe collega nodig heeft om tot de tiende pull request te komen. Dat was eerder 60 dagen en hebben we naar 20 dagen weten te brengen. Dat geeft aan dat het werken een stuk makkelijker is geworden voor (nieuwe) developers!”
Open source developer platform
Backstage is een open source project en gedoneerd aan CNCF. Sinds 15 maart 2022 heeft het de Incubate Status, waar de organisatie maar al te trots op is.
“Door het open source te maken, is Backstage alles behalve een feestje van Spotify alleen. Diverse organisaties, variërend van tientallen tot duizenden developers, werken er mee en dragen bij aan de community”, zegt Suzanne. In de lijst van publieke adopters van Backstage staan grote Nederlandse bedrijven als Bol.com, internationale bedrijven als VMware, maar ook MKB’ers hebben er profijt van.
Suzanne: “Het cloud native landschap groeit en groeit en groeit. Dat geeft aan hoe snel ontwikkelingen op dit technologie-vlak gaan. Voor tools is te discussiëren over of een abstractielaag goed is en of je als developer een tool goed moet kennen. Maar aan het einde van de dag telt maar één ding: heb je die dag kunnen doen wat je wilde doen, namelijk software, websites of webapplicaties ontwikkelen? En dan het liefst met zo min mogelijk frictie. Backstage wil daar aan bijdragen.”
🧑💻 Zelf aan de slag met je eigen developer platform? In 20 minuten heb je je platform staan met deze docs van Backstage.