Een platform gebouwd om … kapot te kunnen gaan? 🧐

True x CCV Shop webinar
True x CCV Shop webinar
Home / Blog & Nieuws / Managed hosting / Een platform gebouwd om … kapot te kunnen gaan? 🧐
Een platform dat erop is gebouwd dat losse componenten een keer kapot kúnnen gaan? En vanwaar uitgebreide monitoring? In het webinar “Hoe Twentse nuchterheid 20.000 webshops stabiel houdt” gaat True op 11 oktober in gesprek met senior ontwikkelaars van CCV Shop, een totaalpakket voor webwinkel-eigenaren. In deze blog een sneak preview met 3 uitdagingen, over monitoring, fault tolerance en nieuwe features releasen samen met je managed hosting provider.

1. Met monitoring afwijkingen achterhalen

“We hebben veel monitoring opgezet met dashboards. Niet alleen voor ons platform zelf, maar in samenwerking met True ook voor de laag tussen ons platform en hosting, en hosting zelf vanuit True. Zoveel meten en monitoren helpt ons bij groeien en afwijkingen terugleiden”, zegt Adriaan Meijer, Senior Software Architect bij CCV Shop. “Bijvoorbeeld toen we zagen dat er elke 3 dagen een klein dipje in de performance te zien was. Elke 3 dagen, precies hetzelfde moment. Met monitoring hebben we weten te achterhalen waar dat aan ligt.”

2. Fault tolerance meenemen bij programmeren

“Met monitoring en dashboarding weten we hoe het werkt, hoeveel het gebruikt wordt en hebben we zicht op functionaliteiten uit nieuwe releases. Monitoring draagt bij aan bouwen met het idee dat een component kapot kan gaan, ookwel fault tolerance”, zegt Frank Assink, Projectmanager Business Development bij CCV Shop.

Bouwen met het idee dat iets kapot kan gaan? “Ja, het kan altijd misgaan. Een server die onverwacht uitvalt, een externe koppeling die niet meer werkt door welke oorzaak dan ook, een component binnen het platform dat breekt”, zegt Frank. “Voor ons is belangrijk hoe we ermee omgaan en hoe we ons platform erop voorbereiden.”

3. Nieuwe feature release met hosting- en kennispartner

“Een paar jaar geleden kwam Let’s Encrypt groot op de markt. Engineers van True gaven eerder in een meeting aan dat dat interessant kon zijn voor ons om aan te bieden aan klanten. En toen ik hoorde dat een concurrent het ook van plan was om het te integreren, heb ik bij ze aangegeven dat ik het zo snel mogelijk wilde. Wat moeten we doen of wat is daarvoor nodig om het mogelijk te maken?” zegt Adriaan. “Vervolgens hebben we samen in een week tijd het voor elkaar weten te krijgen. Aan onze kant betekende dat onder meer voor alle webshops ondersteuning voor SSL en het aanleveren van een file van tegen de 30.000 domeinen. Engineers van True hebben vervolgens voor elkaar gekregen dat de certificaten automatisch konden worden aangevraagd, op de load balancer gezet en dat er foutmeldingen kwamen als er iets niet goed liep. Ook als geheel bedrijf was CCV Shop in één week mee, van communicatie, support tot handleidingen en marketing. Daarmee hadden we deze feature flawless ingebouwd vóórdat de concurrent dat had!”

Frank: “We zien True als gelijkwaardige partner. We hebben veel samen bedacht om tot het stabiele platform te komen wat het nu is. Ons succes staat of valt bij de stabiliteit van het platform die we webwinkel-eigenaren aanbieden.”

Daniëlle van Gils
Content Marketeer