Het is geen geheim dat de laadsnelheid van je website nog altijd een belangrijke factor is voor het succes van je online business. Snel ladende webpagina’s hebben een betere gebruikerservaring, meer bezoekers en betere conversies. Welke factoren spelen een rol in de snelheid van je webomgeving? En hoe kun je deze in jouw voordeel gebruiken. In dit artikel zoomen we in op het begrip laadsnelheid.
Waarom de laadsnelheid van je website verbeteren?
Er zijn een paar redenen om de laadsnelheid van je webomgeving te verbeteren. De belangrijkste reden is dat een hoge laadsnelheid vaak een commercieel effect heeft. Een snellere website ‘verkoopt’ meer. Maar ook een betere positie in de zoekmachine en een fijnere gebruikerservaring zijn niet te vergeten.
1. Betere positie in de zoekmachine
Zoekmachines zijn gek op snelle webpagina’s. Vooral Google ziet laadsnelheid als een belangrijke factor voor de totale beoordeling van de website. Een snelle website heeft meer kans op een hoge positie in de zoekresultaten.
Het is Google’s missie om ‘alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken’. Het woordje toegankelijk gaat over de gebruikerservaring. En snelheid is daar een belangrijke factor in.
Uit onderzoek van Backlinko blijkt dat een top 3 positie in Google nog altijd voor de meeste clicks zorgt. Door aan de snelheid van je website te werken vergroot je de kans op een hogere positie. En daarmee op meer verkoop.
2. Een fijnere gebruikerservaring
Snelheid is niet alleen goed voor een hoge positie in de zoekmachines, maar ook voor de ervaring die mensen met je website hebben. Uit onderzoek van Webgazer blijkt dat de gebruikerservaring een belangrijke reden is waarom mensen terugkomen naar je website. Of dus niet, als je een trage website hebt. Als je werkt aan de snelheid van je website vergroot je de kans dat bezoekers terugkomen. En daarmee, jawel: op meer verkoop.
3. Snelheid is meer verkopen
We noemde het al eerder, maar een snellere website is ook beter voor de verkoop. Uit onderzoek van Econsultancy blijkt namelijk dan 67% van de consumenten een trage website als reden noemt waarom zij het ‘winkelwagentje’ verlaten. Als je dus de snelheid van je website verhoogt voorkom je dat mensen afhaken op je belangrijkste conversiepagina’s. En jep: dan vergroot je de kans op meer verkoop.
Tools voor checken laadsnelheid van je website
Hoe kun je de prestaties van je website meten? Nou, daar zijn natuurlijk flink wat tools voor. Hieronder een overzicht van een aantal gratis en betaalde tools.
Gratis tools
Google Search Console
Google Search Console is het controlepaneel die iedere webmaster waarschijnlijk wel kent. In Google Search Console kun je allerlei belangrijke metrics vinden over jouw website, waaronder metrics over de laadsnelheid. Deze statistieken vind je onder het tabje ‘Site vitaliteit’. Je komt hier termen tegen zoals LCP, FID en CLS. Dit zijn performance metrics die Google ook wel ‘Web Vitals’ noemt. In het stuk over performance metrics vertellen we hier wat meer over.
Google PageSpeed Insights
Google PageSpeed Insights test de laadsnelheid van je website op de metrics die Google aanduidt als LCP, FID en CLS (zie ook het kopje ‘Core Web Vitals). Dat doet het voor zowel de mobiele versie van je website als de desktopversie. Na het invoeren van je website krijg je allerlei belangrijke gegevens te zien en zie je waar de verbeterpunten liggen.
Webpagetest.org
Met Webpagetest.org kun je een gratis website speedtest doen vanuit meerdere locaties en meerdere browsers. De tool lijkt een beetje op Google PageSpeed Insights maar biedt ook een flink aantal unieke features. Je kunt bijvoorbeeld selecteren hoe snel je website is als iemand nog 3G gebruikt op een mobiel. Je kunt ook korte video-opnames zien van hoe je webpagina’s op dit soort apparaten laden.
Na het uitvoeren van de test ontvang je net als bij Google PageSpeed Insights een vrij uitgebreid rapport met allerlei verbeterpunten.
Betaalde tools
Uptime.com
Met Uptime houd je de ‘uptime’ van je website in de gaten. De tool checkt onder andere de laadsnelheid van je website maar checkt dus ook regelmatig de beschikbaarheid. Als er iets mankeert aan je website (bijvoorbeeld hij laadt traag of is niet beschikbaar), dan krijg je per SMS een alert. Handig!
Pingdom
Pingdom is een alternatief op Uptime. Deze tool meet net als Uptime de prestaties van je webomgeving en de beschikbaarheid ervan. Net als Uptime is het ook mogelijk om transacties te monitoren en om alerts te ontvangen als er iets mankeert.
Pingdom is onderdeel van het bedrijf Solarwinds, wat ook andere IT-management tools biedt. Bijvoorbeeld op het vlak van netwerkmonitoring of securitymonitoring. Het kan handig zijn om Pingdom naast die andere pakketten te gebruiken.
Uptrends
Een ander alternatief op Uptime is Uptrends. Deze tool lijkt veel van de features te hebben die Uptime en Uptrends ook hebben. Een groot pluspunt is echter de integratie met third party apps. Zo kun je alerting instellen voor populaire chatapps zoals Microsoft Teams en Slack. En kun je ‘alert escalations’ instellen, wat inhoudt dat meerdere mensen een alert krijgen als er een (ernstig) probleem voordoet.
Welke metrics moet je in de gaten houden voor de laadsnelheid van je website?
Het lukraak inzetten van alleen technologie om de snelheid te verbeteren is natuurlijk niet genoeg. Je moet ook weten waar je op moet letten. Het is daarom verstandig om een aantal ‘speed performance metrics’ in de gaten te houden. Veel van de bovengenoemde tools zijn in staat om dit soort metrics te monitoren.
8 performance metrics om te monitoren
Page Load Time
Dit is een redelijk voorzichzelfsprekende metric. Deze metric houdt in de gaten hoelang jouw pagina doet over het laden (in milliseconden) op het moment dat een gebruiker dit aanvraagt.
Time to Title
Dit is hoe snel de titel van de webpagina in beeld komt bij de browser. Als de bezoeker gelijk de titel ziet is het aannemelijker dat hij of zij wacht tot de rest van de pagina wordt getoond.
Start Render Time
Dit is de tijd die het kost voor content (tekst, afbeeldingen) om getoond te worden in de browser. Een belangrijke metric om in de gaten te houden. Want: hoe sneller de content getoond wordt, hoe eerder geneigd de gebruiker is om te blijven.
Time to Interact
Dit is de tijd tussen het verzoek en het moment dat een gebruiker kan klikken op links of het invoeren van andere elementen, zoals het invoeren van een tekstveld in een formulier. Sommige scripts kunnen flink gaan laden. Het gaat misschien om slechts enkele milliseconden, maar elke milliseconde telt.
DNS Lookup Time
Dit is de tijd die het kost voor een DNS provider om jouw IP-adres om te zetten naar een domeinnaam. Tools zoals Pingdom en Uptime kunnen dit voor je meten. Er zijn verschillende manieren om de DNS Lookup Time te verbeteren. Een hostingprovider kan je ermee helpen.
Connection Time
Dit is de tijd die het kost tussen het verzoek en de gemaakte connectie tussen de browser van de gebruiker en de server. Met andere woorden: hiermee meet je hoe snel deze connectie wordt gemaakt.
Dit is tegelijkertijd een van de moeilijkste metrics om te optimaliseren, omdat het van veel factoren afhankelijk is. Het kan bijvoorbeeld een regionaal probleem zijn, wat bijvoorbeeld op te lossen valt met een Content Delivery Network, of juist met cachingsoftware.
Belangrijk is om hier altijd samen met de hostingprovider in te overleggen. Die heeft hier vaak veel ervaring in.
Time to First Byte (TTFB)
Bij deze metric wordt gemeten hoe snel de allereerste byte wordt geleverd op het moment dat de connectie tussen server en browser is gemaakt. Soms kunnen hele kleine wijzigingen in de code al een flinke performanceboost geven.
Denk aan het serveren van statische content die altijd het zelfde blijft. Die zou je moeten scheiden van dynamische content, wat je met cachingsoftware kunt realiseren. De statische content wordt dan namelijk sneller getoond in de browser waardoor de kans dat de bezoeker blijft groter wordt. Het geeft je enkele milliseconden extra tijd om de dynamische content te laten. En die extra milliseconden kunnen dus een flink verschil maken.
Core Web Vitals
De laatste tijd is ook Google bezig met een ‘campagne’ voor het maken van gebruiksvriendelijke websites. Dat gaat een beetje verder dan alleen de laadsnelheid van een webpagina, maar desondanks is het een belangrijk van Google’s campagne.
Google let (voorlopig) op drie metrics die zij de ‘Core Web Vitals’ noemen. Ze ze als de vitamines waar je website voldoende van moet bevatten. Via de website Web.dev biedt Google kunnen ontwikkelaars leren hoe zij deze Web Vitals kunnen optimaliseren.
Dit zijn de drie ‘Core Web Vitals’:
Largest Contentful Paint (LCP)
LCP zegt iets over het laden van de pagina. Het geeft de tijd weer die nodig is om het grootste content element te laden dat zichtbaar is op het scherm (zonder te scrollen).
First Input Delay (FID)
FID zegt iets over de interactiviteit van de pagina. Het meet de tijd tussen het moment dat de gebruiker de eerste interactie heeft met de pagina (een klik of een knop) en het moment waarop de browser voor het eerst kan reageren op deze interactie.
Cumulative Layout Shift (CLS)
CLS zegt iets over de visuele stabiliteit van de pagina. Het geeft de totale som van elke individuele verschuiving aan voor elke onverwachte layout verandering die plaats vindt zolang de pagina wordt bekeken.
Wil je iets meer uitleg over de Web Vitals, dan kan ik je deze blogpost van Violet88 adviseren.
Hoe verbeter je de laadsnelheid van je website?
Het verbeteren van de laadsnelheid van je webomgeving is vooral technisch. Er zijn vele tools die inzicht geven in hoe snel je website is en vele metrics die je in de gaten kunt houden. Maar daarnaast is ook de keuze van je hostingprovider bepalend en de (software)diensten die je inzet.
Hostingprovider
De keuze van je hostingprovider is zeer bepalend op de snelheid van je website. Elke keuze die een hostingprovider namelijk maakt – van type servers tot geconfigureerde middleware en de inzet van virtualisatiesoftware – is bepalend voor hoe snel jouw website uiteindelijk is.
De server kun je het best zien al een computer die net als je laptop of desktop-pc een bepaalde hoeveelheid rekenkracht hebben. Hoe ‘krachtiger’ de server, hoe beter zich dat doorvertaalt naar de snelheid van je website. Belangrijke factoren zijn bijvoorbeeld het aantal cores, RAM en of er wel of geen SSD schijf in de server zit. Maar ook andere hardwarematige componenten zoals het type netwerkkaarten spelen een belangrijke rol.
Daarnaast is de vorm van hosting erg bepalend voor de prestaties van je website. Veel hostingproviders bieden tegen een laag bedrag per maand hosting aan. Dit betekent vaak dat jouw website een server moet delen met honderden, zo niet duizenden andere websites. Als een van die websites veel te verwerken heeft dan kan ook jouw website daar last van hebben. Dit wordt ook wel ‘shared hosting’ genoemd.
Een alternatief is een VPS: een virtual private server. Of, als je een veel grotere website of webapplicatie hebt, een private cloud. Bij een private cloud weet je 100% zeker dat je prestaties goed zullen zijn, omdat alle resources voor jouw website zijn geoptimaliseerd . Bovendien bestaat een private cloud vaak uit meerdere servers. Zo clusteren we bij True dedicated servers met virtuele servers zodat onze klanten gegarandeerd de prestaties krijgen die ze verwachten.
Verder gebruiken we bij True uitsluitend de hardware van Dell EMC. Die servers staan bekend als de best presterende servers in de markt. We werken regelmatig samen met Dell EMC om de hardware te optimaliseren zodat de beste configuraties ontstaan.
Lees ook: de complete gids over managed hosting
Content Delivery Network (CDN)
Een Content Delivery Network is een dienst van een cloudserviceprovider (zoals de Azure cloud) die erop gericht is om content te serveren op basis van de regio waar de gebruiker is. Zit de gebruiker bijvoorbeeld in Amerika te surfen, dan wordt een CDN ingeschakeld die specifiek voor die regio bestaat. Zit de persoon in Europa, dan wordt de CDN ingeschakeld die dichter bij huis is.
Het maakt namelijk nogal wat uit hoe ver verwijderd je bent van de originele servers. Hier in Nederland merken we daar misschien niet altijd iets van, omdat ons internetverkeer subliem is (mede te danken aan de AMS-IX, hét internetknooppunt van West-Europa). In grotere landen of voor websites met internationaal verkeer biedt een CDN echter een uitkomst. Soms kan een CDN de content enkele milliseconden sneller uitserveren, maar daarmee wel het verschil maken of iemand op de webpagina blijft of verdwijnt.
Caching software
Caching is een techniek om statische content op je website sneller te laten laten. De naam ‘statische content’ zegt het eigenlijk al: dat is content die voor iedereen hetzelfde blijft als zij naar de website surfen. Denk aan afbeeldingen of teksten. Door deze content te ‘cachen’ ontstaat er vaak een goede snelheidswinst. Vooral als de website veel statische content bevat, zoals bij e-commercewebsites vaak het geval is, kan dit een enorme tijdswinst opleveren.
Er zijn vele manieren om caching in te zetten voor een website. Maak je gebruik van WordPress dan zijn er bijvoorbeeld talloze plug-ins te vinden. Voor de wat grotere websites loont het echter om cachingsoftware in te zetten die alle facetten van de gebruikte technologie onder de loep neemt, bijvoorbeeld Varnish Cache of Redis Cache.
Een managed hostingprovider zoals True helpt in het inzetten van cachingsoftware zodat de beste prestaties worden bereikt.
Keuze voor programmeertaal en framework
Ook de keuze voor het programmeerframework is van invloed op de prestaties van je webapplicatie. De meningen over de bestpresterende developmentframeworks lopen sterk uiteen en zijn eigenlijk ook heel erg afhankelijk vanm het type applicatie dat je maakt.
Zo komen sommige frameworks met een hoop extra ballast die veel extra resources vragen. Of maken zij gebruik van complexe queries naar de databasesoftware toe waardoor ze niet altijd snel zijn.
Verstandig is daarom om altijd kritisch welke frameworks je gebruikt. Helemaal als prestaties een belangrijke factor zijn.
Het zelf optimaliseren van een hostingomgeving vertraagt de snelheid waarmee ontwikkelaars webdiensten leveren en doorontwikkelen. Versnel de groei door meer taken aan onze toegewijde systeem- en softwarespecialisten over te laten. Met managed hosting wordt je applicatie je enige zorg.