Vandaag verscheen in The.nylist van SIDN een interview met Olaf van Veen, Business Development Manager bij True, over de hosting van e-commercesites. Hieronder kun je het interview teruglezen.
“Elke milliseconde telt”
Hosting van e-commercesites: een specialisme
Hostingprovider True verzorgt de hosting van meer dan 100.000 websites en heeft veel e-commercebedrijven als klant. Business development manager Olaf van Veen vertelt wat hosting voor dit soort bedrijven zo bijzonder maakt.
Alles draait om conversie
Als Olaf van Veen het over e-commercesites heeft, bedoelt hij alle websites waar het draait om financiële transacties. “Een deel daarvan zijn webwinkels, maar er vallen ook datingsites onder, casino’s en online reisbureaus, zoals onze klant vakantieveilingen.nl.“ Zulke sites onderscheiden zich onder meer van andere websites doordat ze vaak meer video en afbeeldingen gebruiken. En omdat er betalingsverkeer plaatsvindt, zijn de security-eisen hoger. Maar volgens Van Veen is nog een belangrijker verschil: “Voor dit soort websites staat niet de content voorop, maar de conversie. Prestatievermindering en downtime zijn dodelijk voor de conversie. Voor ons als hoster betekent dit dat je moet meebuigen met elke verandering in de website, zodat bezoekers zo snel mogelijk bediend worden.”
Tijdwinst zorgt voor winst
True is zeker niet de enige hoster die zich op e-commercesites richt. “Op dit moment richt zowat de hele markt zich op deze doelgroep,” vertelt Van Veen. “Veel hostingpartijen bieden standaardpakketten. En 8 van de 10 webwinkels kunnen daar best mee uit de voeten. Als een bedrijf op piekmomenten honderden bezoekers tegelijk op zijn site heeft, is het beter om iets op maat te maken. Topprestaties kun je nu eenmaal niet automatiseren.” En als Van Veen het over topprestaties heeft, dan heeft hij het vooral over snelheid. “Klanten haken af als een site traag is. Elke milliseconde telt. Bij Amazon zorgt elke seconde tijdwinst voor 7% meer conversie. Daarnaast is laadtijd een van de factoren die Google meeneemt in de zoekresultaten: hoe sneller, hoe hoger in de lijst.“
Kansen in verbetering infrastructuur
E-commercebedrijven zijn continu bezig om de functies van hun websites te verbeteren. Content moet worden geüpdate, het platform gefinetuned. De customer journey kan altijd beter. De infrastructuur wordt regelmatig onderschat. Van Veen: “Juist in combinatie van hardware, middleware en applicaties valt veel snelheid te winnen. Kan de database slanker? Zijn afbeeldingen en video’s in het geheugen opgeslagen? Moeten we de opstelling wijzigen?”
Overal rekening mee houden
Als de infrastructuur eenmaal gebouwd is, moet deze regelmatig worden aangepast en verbeterd. Van Veen: “Soms is het zelfs nodig om de hele infrastructuur opnieuw te bekijken. Dat kun je pas in de praktijk zeggen.” True doet er wel alles aan om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op aanpassingen. Van Veen: ”Voor onze e-commerceklanten houden we een agenda bij. Hierin staat bijvoorbeeld wanneer we piekmomenten kunnen verwachten. Denk aan de release van een nieuw product of een uitverkoop. We houden rekening met alle mogelijke scenario’s, zodat we snel kunnen schakelen. Eind januari richten wij onze aandacht al op Valentijnsdag. Daarnaast bieden we ook benchmarks aan. Hoeveel bezoek kan een site tegelijkertijd hebben? Welke functionaliteiten zorgen voor veel belasting?”
Belang specialisme neemt toe
Het specialisme van True zal zich volgens Van Veen in de toekomst uitbetalen. “Steeds meer bedrijven zien in dat ze voor een optimaal presterende webshop een specialist nodig hebben. Dat soort specialisten zijn er niet veel. Ook omdat het moeilijk is om het juiste personeel te vinden. Ik verwacht daarom een consolidatieslag; veel hosters zullen afvallen waarna enkele gespecialiseerde bedrijven de markt voor e-commerce gaan bepalen.”