Onderzoeksresultaat: retailbranche maakt meeste gebruik van digital agencies
PERSBERICHT
Amsterdam, 1 juli 2015 – Het jaarlijkse onderzoek onder digital agencies, uitgevoerd door The METISfiles, in opdracht van managed hostingprovider True, laat zien dat digital agencies voor hun opdrachtgevers een steeds grotere rol spelen in de strategie om digitale transformatie te versnellen. Customer experience, klantinzicht en online bezoekersgedrag zijn hierbij de punten waar opdrachtgevers van digital agencies zich voornamelijk mee bezighouden. Volgens de digital agencies hebben opdrachtgevers te weinig kennis van hoe de digitale transformatie kan worden versneld. De sales- en marketingkanalen van de opdrachtgevers blijken veruit het meest onderhevig te zijn aan de digitale transformatie. De trend is dat digital agencies zich steeds meer specialiseren en meer activiteiten uitbesteden aan gespecialiseerde partners.
Retailbranche maakt meeste gebruik van digital agencies
45% van de digital agencies haalt de meeste omzet uit de retailbranche, gevolgd door media (28%) en reclame & communicatie (27%). Het verbeteren van de customer experience is de belangrijkste functie die de digital agencies vervullen, gevolgd door het verkrijgen van inzicht in wat hun klanten willen en het verkrijgen van inzicht in online bezoekersgedrag. Portals, marketing en e-commerce zijn hierbij de belangrijkste activiteiten die de digital agencies ontplooien voor hun opdrachtgevers.
Opdrachtgevers vinden customer experience het belangrijkst, maar missen kennis
De verschuiving naar de vraag voor een strategischere rol van de digital agencies is te herleiden naar twee bepalende factoren. Uit het onderzoek blijkt dat het verbeteren van de customer experience en het verkrijgen van inzicht in de doelgroepen de hoogste prioriteit hebben bij opdrachtgevers van digital agencies. De opdrachtgevers vormen volgens de digital agencies zelf een belemmering in het proces om een versnelde digitale transformatie te ontwikkelen, omdat zij onvoldoende kennis hebben van de vereisten om deze doelstellingen te bereiken. Digital agencies lopen daarnaast tegen het probleem aan dat het aantrekken en behouden van gekwalificeerd personeel een steeds grotere uitdaging wordt; nu nog meer dan in 2014. Toen werd dezelfde conclusie getrokken op basis van het onderzoek onder een bestand van 378 digital agencies.
Belangrijkste fullfilment-partner is de hostingprovider
Bijna de helft van de ondervraagde digital agencies (45%) geeft aan dat hostingproviders de belangrijkste fulfillment-partners zijn. Daarnaast worden social media, SEO/SEA en mobiele softwareontwikkeling grotendeels uitbesteed aan gespecialiseerde partners.
Details onderzoeksrapport
Managed hostingprovider True onderzoekt elk jaar het dynamische digital agency landschap in Nederland. De meest recente ontwikkelingen worden in kaart gebracht, waarbij de relatie tussen opdrachtgevers, partners en digital agencies centraal staat. Van de 117 respondenten was 85% onderdeel van de directie/het managementteam. Het volledige rapport is te downloaden via www.webbureaus2015.nl