Hostingprovider technologiepartner nummer één van bureau nieuwe stijl
PERSBERICHT
Amsterdam, 19 augustus 2014 – Het traditionele webbureau verliest in rap tempo terrein. Verreweg de meeste Nederlandse webbureaus profileren zich tegenwoordig als fullservice-bureau. Dit komt naar voren uit een onderzoek dat onlangs in opdracht van managed hostingprovider True is uitgevoerd door marktonderzoekbureau The METISfiles. Hostingproviders blijken de belangrijkste technologiepartners van de bureaus nieuwe stijl te zijn, terwijl gebrek aan gekwalificeerd personeel als de voornaamste belemmering voor groei wordt gezien.
Marktverkenning
The METISfiles heeft vastgesteld dat er op dit ogenblik minstens vierhonderd webbureaus in Nederland actief zijn, die gezamenlijk een omzet van tenminste 550 miljoen euro per jaar genereren. Het onderzoek is gehouden onder 368 van deze Nederlandse webbureaus. In totaal hebben 108 respondenten (29%), verdeeld over 96 bureaus, de vragenlijst ingevuld. Bijna alle respondenten hebben een managementfunctie (87%), het gros daarvan is CEO (58%). Driekwart van de onderzochte bureaus (74%) telt meer dan tien medewerkers. Van alle bureaus met een omzet van meer dan één miljoen euro per jaar heeft eenderde (34%) zijn medewerking verleend.
Fullservice trending
Het aantal webbureaus dat het predikaat ‘fullservice’ draagt, is de laatste jaren sterk gegroeid. Tweederde van de webbureaus ziet zichzelf inmiddels als fullservice-bureau, eenderde als gespecialiseerd bureau. Een fullservice-webbureau is een bureau dat ten minste twee van de volgende drie disciplines beheerst: strategie & concept, design & functioneel ontwerp en realisatie. Dé reden voor organisaties om zich geen fullservice-webbureau te noemen, is dat de focus op web- en applicatieontwikkeling ligt. 56% van de respondenten is van mening dat een duidelijke keuze voor specialisatie of fullservice de enige kans op overleving biedt binnen de sector.
Groei belemmerd door tekort aan gekwalificeerd personeel
Maar fullservice hoeft nog niet te betekenen dat een webbureau álles zelf doet. Strategie en webontwikkeling houden de bureaus graag in eigen hand: deze disciplines zorgen immers voor het onderscheidend vermogen. Hosting, serverbeheer en social media worden daarentegen veelvuldig uitbesteed. Daarnaast blijken webbureaus vooral elkaar als concurrenten te beschouwen. Ontwikkelaars van mobiele apps worden nog niet als grote tegenstrevers gezien. Hetzelfde geldt voor IT-bedrijven met een internetspecialisatie. Een tekort aan gekwalificeerde medewerkers wordt als sta-in-de-weg voor verdere groei ervaren.
Managed hosting
Hostingproviders zijn de belangrijkste technologiepartners van Nederlandse webbureaus. Vooral bij fullservice-bureaus is dat het geval (42%). Op de tweede en derde plaats volgen respectievelijk leveranciers van CMS-pakketten en aanbieders van wereldwijde digitale platforms, zoals Google en Microsoft. 71% van de webbureaus heeft een of meer vaste hostingpartners, 60% zegt het liefst met één hostingpartner samen te werken. Managed hosting is de populairste dienst die wordt afgenomen (59%), PaaS de minst populaire (23%).
Criteria voor keuze hostingprovider
Beperkte kennis naar aanleiding van een specifieke klantvraag, onvoldoende flexibiliteit en proactiviteit en gebrek aan verantwoordelijkheid met betrekking tot de uptime worden beschouwd als de belangrijkste pijnpunten in de dienstverlening van hostingpartners. 53% van de respondenten vindt het bovendien van belang dat de eigen ontwikkelaars zo weinig mogelijk tijd aan hostingonderhoud kwijt zijn. Doorslaggevende criteria op basis waarvan webbureaus een hostingprovider selecteren, zijn: het actief aanpakken van de mogelijke oorzaken van het niet beschikbaar zijn van applicaties en websites, het signaleren van de oorzaken die hieraan ten grondslag liggen en het uit de weg ruimen van de oorzaken van een eventuele prestatievermindering.
Lees meer over het onderzoek op Emerce.