Dit artikel verscheen eerder op emerce.nl.
Om antwoord te krijgen op deze vragen, gingen experts uit de SaaS-branche in gesprek tijdens een Emerce Connect-sessie. Het gesprek ging over de opkomst van microservices, het omgaan met nieuwe technologie en het vinden en behouden van goede mensen.
Microservices, all-in of niet?
Van origine worden applicaties als ‘monoliet’ opgebouwd: één blok aan code en systemen. De opkomst van microservices is een van de ontwikkelingen voor SaaS-diensten om rekening mee te houden. Met microservices knippen bedrijven software-architectuur op in kleinere onderdelen die makkelijk te vervangen en snel te ontwikkelen zijn. Een onderdeel vervangen heeft dan veel minder impact op de applicatie ’. Zo ben je minder afhankelijk van softwareplatforms. Om microservices goed te gebruiken, moet een applicatie opnieuw worden ontworpen, in plaats van alleen een nieuwe functionaliteit toe te voegen.
Volgens experts vormen microservices vooralsnog niet de heilige graal voor ontwikkelaars. Zo heeft niet iedereen de mensen in huis om al deze verschillende onderdelen apart te beheren en zit er wel degelijk meerwaarde in het behoud van het fundament.
De microservices zijn dan ook met name een manier om onderdelen die via API’s communiceren aan je platform toe te voegen en te vervangen. Omdat deze onderdelen geen onderdeel uitmaken van het fundament van de software, is het ook eenvoudiger uit te besteden waar nodig. Zodoende wordt het inpassen van microservices vooral een strategisch vraagstuk. Het is geen uitgemaakte zaak dat iedereen zich volledig op microservices stort. Het devies: goed nadenken over de onderdelen waar het van toegevoegde waarde kan zijn.
Hoe SaaS-ontwikkelaars omgaan met nieuwe technologie
Technologieën zoals kunstmatige intelligentie en machine learning gaan de komende jaren een steeds prominentere rol innemen. Waar moeten softwareontwikkelaars absoluut op aanhaken om niet achterop te raken? Veel nieuwe technologie vraagt om het verwerken van grote bakken data. Wie daar goed mee om kan gaan, zal goed uit de bus komen.
Daarnaast is het belangrijk om een vendor lock-in te voorkomen. Wanneer een nieuwe technologie gelanceerd wordt, wil je als softwareontwikkelaar niet vastzitten aan een leverancier die deze ontwikkeling niet kan faciliteren. Door niet op één paard te wedden, kun je als bedrijf flexibel omgaan met veranderingen in de markt.
Die flexibiliteit is cruciaal voor softwarebedrijven. De uitdagingen op dit vlak lopen uiteen. De belangrijkste vraag is: hoe gebruik je de beschikbare tijd die je hebt? De één steekt vooral veel tijd in bestaande features. Zeker als hun software onderdeel uitmaakt van een keten, moeten zij mee als er in die keten iets verandert.
Anderen moeten vooral nadenken over wat ze wel en niet bouwen. De opkomst en verspreiding van bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie en machine learning is interessant, maar softwareontwikkelaars kunnen niet alles doen. Waar bedrijven eerder geneigd waren commercieel te denken en voor een grote klant altijd maatwerk te leveren, gooien ze het nu over een andere boeg. Ontwikkelaars bouwen nu vooral producten die voor meerdere klanten, liefst allemaal, van toegevoegde waarde zijn.
Hoe organiseer je technologische ontwikkeling?
Om mee te kunnen met technologische ontwikkelingen en tegelijkertijd de eigen business gezond te houden, moeten bedrijven keuzes maken. Doe je alles zelf, of besteed je iets uit? Hoe waarborg je de security van je software? En hoe ga je om met testen?
Sommige bedrijven laten al tijden veel functionaliteiten binnen hun software door derden ontwikkelen. Zij vinden dat ze later altijd nog de juiste mensen om zich heen kunnen verzamelen om zaken weer zelf op te pakken. Maar ze beseffen ook: als er iets door derden wordt gedaan, mag het in ieder geval geen risico’s voor de core business met zich mee brengen. Dat kan alleen met duidelijke afspraken, waarbij beveiliging van de software het eerste item op de agenda is.
Bij het uitbesteden van diensten wordt veel buiten de landsgrenzen gedaan. Ook dat gebeurt op verschillende manieren. Zo kiezen sommige bedrijven ervoor om ontwikkelteams in het buitenland onder hun eigen naam op te zetten. Zo weten ze met wie ze samenwerken. Omdat het vaak over meer dan alleen code schrijven gaat, is het fijn als deze ontwikkelaars binnen de bedrijfscultuur passen en bedrijfsprocessen begrijpen. Volledig uitbesteden is ook mogelijk, maar de experts zijn het erover eens dat het beter is om een hechtere band met je ontwikkelaars te onderhouden.
De bedrijven houden het testen van nieuwe technologie wel vaak in huis. Naast verplichte externe audits worden alle nieuwe ontwikkelingen zelf ook grondig getest. Vaak zijn deze testers onderdeel van de ontwikkelteams, zodat ze niet alleen bij het testen betrokken zijn. Het liefst testen SaaS-ontwikkelaars in een zo realistisch mogelijke setting. Zo maken bedrijven gebruik van ‘bèta-testers’: klanten die met de nieuwste versie werken en weten dat hier soms fouten in kunnen zitten.
Een strijdplan voor de ‘War on talent’
Nieuwe technologie integreren vraagt om focus, maar ook om capaciteit. Goede mensen zijn schaars en wisselen tegenwoordig sneller dan ooit van baan. Er wordt ook wel gesproken over ‘the Great Resignation’: iedereen lijkt bezig met het veranderen van werkgever. Hoe ga je daar als bedrijf mee om? Corporate cultuur speelt hier een sleutelrol. Wat dat betreft was COVID-19 een test voor bedrijven. Hoe heb je medewerkers verbonden tijdens het thuiswerken? Heb je laten zien waar je in gelooft? Kunnen mensen binnen je bedrijf zichzelf zijn? Bij het aannemen van nieuwe mensen is vooral transparantie belangrijk. De experts zijn het erover eens dat het pad dat medewerkers kunnen bewandelen, duidelijk moet zijn. Zo schep je heldere verwachtingen en kun je ook de nieuwe generatie werknemers aan je binden.
Strategie is de sleutel voor SaaS-ontwikkelaars
Kortom: er gebeurt veel in de wereld van SaaS-ontwikkelaars. Microservices, nieuwe technologie en uitdagingen op de arbeidsmarkt vragen vooral om strategie. Er is op geen van deze vlakken een heilige graal, maar strategische keuzes bepalen in grote mate het succes van een bedrijf. De experts concluderen dat ze er veel aan hebben om met elkaar het gesprek aan te blijven gaan en ervaringen te delen. Zo kunnen ze beter inspelen op wat er de komende jaren staat te gebeuren. Veel van deze bedrijven zijn actief in hetzelfde ecosysteem en profiteren dus allemaal van samenwerking.