Als er ergens in een branche veel beweging is dan is het wel in de e-commerce. Steeds meer mensen wagen de sprong en openen een online winkel. Nieuwe technische ontwikkelingen maken het daarbij steeds gemakkelijker om je shop online te exploiteren. Voor iedereen die werkzaam is in de e-commercebranche en op de hoogte wil blijven van de trends en ontwikkelingen in hun vakgebied staat 21 en 22 januari 2015 in de agenda. Dan vinden voor de negende keer de Webwinkel Vakdagen plaats.
Professionals bij elkaar
Op 21 en 22 januari 2015 komen 11.000 bezoekers naar de Jaarbeurs in Utrecht om de belangrijkste e-commercevakbeurs van de Benelux bij te wonen. Tijdens de Webwinkel Vakdagen kunnen de bezoekers een keuze maken uit meer dan 200 lezingen die worden gehouden door professionals uit de e-commercebusiness. Thema’s als marketing, technologie, betaaloplossingen privacy & recht, logistiek & klantcontact, start-ups en (big) data passeren de revue. Daarnaast zijn er meer dan 250 e-commerceleveranciers die zich presenteren op de beursvloer.
Trends e-commerce 2015
Wat zijn de trends in e-commerce 2015? Als we een rondje langs verschillende e-commercewebsites maken (nationaal en internationaal), zien we een aantal overeenkomstige trends voor het komende jaar:
- Snelheid wordt nog belangrijker: de laadtijd van je webshop was natuurlijk al belangrijk, maar in 2015 kom je echt niet meer weg met een trage website. Steeds meer webwinkels voegen coole features toe en pagina’s worden steeds groter. Hierdoor worden websites trager. Uit onderzoek van Radware komt naar voren dat e-commerce websites 21% langzamer zijn dan een jaar geleden. Waarom moet je webwinkel snel zijn? Ten eerste is het goed voor je conversieresultaten, als tweede is een langzame website killing voor mobiel gebruik en als laatste haken websitebezoekers af als het allemaal te traag gaat.
- De smartshopper rukt op: aan het begin van 2014 werd dit ook al door iedereen geroepen, mobiel gebruik wordt leidend. De trend van 2014 zet zich door in 2015 en een goede webshop doet alleen nog mee als zijn website geschikt is voor mobiel gebruik en responsive is. De mobiele webshopper, ofwel de smartshopper, oriënteert zich via internet, social media en steeds vaker door middel van streaming video om informatie over producten te vergaren. Als webshopeigenaar is optimalisatie van je mobiele website noodzakelijk, want het is echt een gemiste kans als jouw webwinkel niet wordt gevonden via de smartphone.
- Zoekfunctie op webshop moet optimaal zijn: bezoekers van je webwinkel willen niet lang zoeken, nee ze willen zo snel mogelijk vinden waarnaar ze op zoek zijn. Natuurlijk is de opbouw en indeling van je website van belang, maar waar je echt niet omheen kunt, is een goede en snelle zoekfunctie op je webshop. Volgens de website getelastic.com zijn er 4 punten waar je rekening mee moet houden als je de zoekfunctie gaat optimaliseren: 1. Laat de zoekwoorden terugkomen in je resultatenlijst, pas de weergave aan naar de gevonden producten. 2. Kies voor een compact grid of een gedetailleerde lijst aan de hand van de resultaten. 3. Erken dat een gebruiker vaste voorkeuren heeft en help de gebruiker dit altijd te gebruiken. 4. Gebruik productkenmerken om de resultatenweergave te optimaliseren.
- Zet de klant centraal door middel van omnichannel: laat via verschillende kanalen en contactmomenten zien wie jij bent, zodat de klant een optimale merkbeleving ervaart. Middels omnichannel zorg je ervoor dat alle contactmomenten die je met een klant hebt, optimaal op elkaar aansluiten. Met als uiteindelijke doel dat de klant centraal staat en op zijn wenken wordt bediend. Als je omnichannel toepast in e-commerce dan kun je er bijvoorbeeld aan denken om naast je webshop een fysieke winkel te openen. Wat ook tot de voorspellingen hoort, is dat een webwinkeleigenaar voor zijn webwinkel meerdere kanalen gaat gebruiken. Hierbij kun je denken aan het uitbreiden van je webshop met vergelijkingssites, marktplaatsen en social mediakanalen.
Ook het personaliseren van je webshop, het verbeteren van je statistieken en het aanpassen van je SEO-strategie zijn punten die voor 2015 hoog op het e-commercelijstje staan.
Boost je conversiekracht
Tijdens de Webwinkel Vakdagen komen deze onderwerpen/ trends allemaal aan bod. Meer dan 200 lezingen van e-commerceprofessionals en adviezen van ruim 250 e-commercespecialisten dragen ertoe bij dat elke webwinkeleigenaar is voorbereid op het aankomende jaar. Waar alle experts het sowieso mee eens zijn, is dat een snelle website bijdraagt aan een hogere conversie. Weet jij of jouw website optimaal functioneert? Doe de True boost je conversatiekracht-test en wij maken een gratis een quicksan van jouw webshop en geven je tips om je conversiekracht te boosten. Niet alleen met een snellere webshop, maar ook met efficiëntere techoperaties. Kom bij ons langs op woensdag 21 januari op de Webwinkel Vakdagen, Jaarbeurs Utrecht, naast Keynote A.