We komen het maar al te vaak tegen, er komen meer bezoekers naar een webshop en de webwinkel is niet goed of helemaal niet meer bereikbaar. Zonde, dat kost je klanten en dus omzet. Zeker tijdens de zogenoemde piekmomenten hebben veel online shops het zwaar. Black Friday, Cyber Monday, Kerst en binnenkort Valentijnsdag zijn de dagen waarop een beetje gerespecteerde webwinkel zich moet voorbereiden. Hoe gaat YourSurprise, een van de grootste spelers op de Europese online markt voor gepersonaliseerde cadeaus, om met pieken?
YourSurprise 2,5 keer meer bezoekers in aanloop naar Valentijnsdag
Voor YourSurprise is Valentijnsdag een van de belangrijke piekmomenten van het jaar. Valentijnsdag is in een groot aantal landen waarin de webshop actief is een populair moment waarop mensen cadeautjes voor elkaar kopen. Met name in Nederland, Duitsland, Frankrijk en België betekent dit een duidelijk waarneembare groei in bezoekers: in 2014 had YourSurprise in de week voor Valentijn in die landen gemiddeld zo’n 2,5 keer zoveel bezoekers als gemiddeld per week in dat jaar.
Voorbereiden op piekdagen
In aanloop naar afgelopen Kerst heeft YourSurprise extra acties ondernomen om de piekmomenten op te vangen. Arne Timmerman: “Samen met onze hostingprovider True hebben we onze servers onder de loep genomen. Op basis hiervan hebben we onze databases geoptimaliseerd. Daarnaast hebben we voorbereidingen getroffen voor een grote upgrade van al onze webserver- en databasesoftware naar de meest recente versies. Deze upgrade hebben we vorige week, net voor Valentijn, met succes uitgevoerd. Met deze upgrade hebben we op het gebied van snelheid extra winst geboekt en zijn we helemaal klaar voor de Valentijnsdrukte.”
Een solide IT-basis
Om een grote bezoekersstroom aan te kunnen, is het belangrijk dat je zorgt voor een solide IT-basis. Arne Timmerman, CTO van YourSurprise.com, vertelt wat YourSurprise heeft gedaan om deze solide basis te bewerkstelligen: “Onze servers zijn dubbel uitgevoerd, zodat we gewoon doordraaien als er één uitvalt en pieken beter kunnen opvangen. Daarnaast maken we gebruik van cachesoftware voor onze websites, dat zorgt ervoor dat onze database ontlast wordt en we de snelheid van onze websites kunnen waarborgen.” Tot nu toe heeft de online cadeauspecialist pieken altijd goed op kunnen vangen en is de ‘grens’ van het aantal bezoekers dat ze aankan nog niet bereikt. Timmerman: “Tijdens drukke periodes houden we onze servers constant extra in de gaten. We hebben daarvoor een speciaal dashboard ingericht.”
Focus op je eigen expertise, niet op hosting
YourSurprise maakt gebruik van unieke, zelf ontwikkelde software. Arne Timmerman: “Onze expertise ligt bij het ontwikkelen van de beste software voor onze producten en diensten. Sommige diensten kun je als bedrijf beter uitbesteden, zodat je je eigen expertise verder kunt uitbreiden en je je niet hoeft bezig te houden met zaken waar je minder kundig in bent. Zo neemt externe hosting ons een heleboel werk uit handen en kunnen wij het grootste gedeelte van onze tijd besteden aan de software die YourSurprise zo uniek maakt: het zo snel en makkelijk mogelijk maken van het bestellen van persoonlijke cadeaus op onze websites.”
Gouden tip van YourSurprise
De gouden tip om pieken te kunnen opvangen, is volgens Arne Timmerman: “De cachesoftware voor onze websites is voor ons onmisbaar om de snelheid te kunnen blijven garanderen voor onze bezoekers.”
Dit artikel is gepubliceerd op CustomerTalk.