Al 15 jaar is True de managed hosting provider van TodaysArt, het Haagse kunstfestival waar cutting edge technologie en kunst centraal staat. True sprak met David Veneman; ontwerper, kunstenaar en mede-oprichter van Buurmen, het internetbureau dat sinds 2013 de website van TodaysArt samen met True verzorgt. Wat is de geschiedenis van de website en hoe gaat Buurmen te werk?
Bekijk onze Managed Hosting dienst
👋 Hey David, kun je wat over jezelf vertellen?
Ik ben David Veneman, mede-oprichter van Buurmen, ontwerper en kunstenaar. Samen met collega Tom heb ik Buurmen opgericht in 2013. In het dagelijks leven combineer ik werk in de Buurmen studio met autonoom werk.
Kun je wat vertellen over Buurmen?
Van oorsprong komen we uit de digitale wereld, maar doen we ook veel met identiteit en campagnes, met name voor de culturele sector en de creatieve industrie. We zetten op innovatieve wijze de communicatie van (culturele) organisatie neer, waarmee ze ook wat bij willen dragen aan het grotere verhaal, maar ook een maatschappelijke impact willen maken. Websites die we hebben ontwikkeld zijn De Parade, PIP, TodaysArt en vele anderen.
Hoe ben je in contact gekomen met TodaysArt?
In 2008, 2009 en 2010 werden mijn projecten getoond op TodaysArt. Toen hoorde ik nog bij kunstenaarscollectief ‘Teletekst is dood’, een verzameling makers met verschillende achtergronden. Filmmakers, programmeurs, grafisch ontwerpers. Zo is de band ontstaan.
Toen ik in 2012 afstudeerde ben ik samen met Tom Laan de studio Buurmen begonnen. Via Olof, de directeur van TodaysArt, konden we een plek krijgen in het kantoorpand van TodaysArt. Toen we daar zaten zei hij dat we ook maar gelijk de website moesten regelen. Het is allemaal heel informeel gegaan.
Hoe hebben jullie de website toen aangepakt?
De oude website van TodaysArt was een enorm rommeltje. We wilden eerst grip krijgen op structuur. Er werd nog oude technologie gebruikt, zoals Flash en andere systemen die niet meer ondersteund werden. Dat hebben we opgeruimd en een hele nieuwe structuur neergezet voor de website van TodaysArt in 2013.
We begonnen met de vraag ‘Hoe deel je een festivalwebsite in?’ Belangrijk daarbij waren snelle filters, goede laadtijden, responsive ontwerp. Dat is nu misschien standaard, maar dat was toen nog een ding. We gingen hier vrij ver in. Zoals een timetable die ook op je mobiel draait en de organisatie ook geld bespaart. Daarmee had je als bezoeker altijd de meest actuele timetable.
Welke veranderingen hebben jullie sinds 2013 doorgevoerd op de website?
We willen we elk jaar qua techniek en inhoud ‘cutting edge’ zijn en iets nieuws uitproberen in het ontwerp. Voordat we beginnen starten we daarom met de vraag: “Wat ging er vorig jaar goed en wat kunnen we daarvan leren?”. Op basis van die inzichten delen gaan we het ontwerp en de techniek finetunen.
De website van TodaysArt in 2018 was bijvoorbeeld een soort fictief algoritme, waar alle kliks die je deed geregistreerd werden. We trokken de analytics naar de voorkant, waardoor je als bezoeker kon zien waar het meest op geklikt werd. Daarmee werd die website een werk op zich.
Voor de website van 2019 hebben we gekeken hoe we de structuur op een andere manier konden presenteren. We zijn gaan spelen met het concept dat pixels een soort materie zijn. Als je nu het programma doorbladert voelt het als een soort kaartenbak. De webelementen schuiven in elkaar. Wat op het internet juist onlogisch aanvoelt. Alles zit in tabjes, waardoor je nooit echt weggaat van de pagina.
Hoe ervaren jullie de samenwerking met True?
Voor ons is het gaaf dat er een partij zoals True in zit. We hebben ook veel te maken met hele langzame ‘huis-tuin-en-keuken’-servertjes. Met de website van TodaysArt kunnen we echt vlammen. Hoe kunnen we 10 video’s inladen zonder prestatieproblemen? Daar helpt True ons mee.
Uiteindelijk zijn wij ontwerpers. Server-side dingen en php-versies is niet echt ons pakkie aan. Dan is het prettig als er een partij is die zichzelf naar voren schuift als partner daarin. Het festival houdt zich daarnaast bezig met cutting edge kunst, muziek en performance. Wij willen websites maken die dat uitdragen. Geen dingen die je twee jaar geleden al op het web zag. Dat je altijd aan de frontlinie staat van de ontwikkelingen. Als je dan een partij hebt die dat ook technisch mogelijk maakt dan heb je gewoon goud.
Welke optredens of kunstinstallaties mag de festivalbezoeker absoluut niet missen dit jaar?
Ik ben een groot liefhebber van Refik Annadol, een mediakunstenaar die met deep learning en machine learning architectuur weet te vertalen naar een soort organisme wat beweegt. Daarnaast ben ik een groot liefhebber van Douglas Rushkoff, die een lezing geeft op het festival. Daarnaast ben ik benieuwd naar de audiovisuele show van Aïshi Devi ft. MFO.”
TodaysArt vindt plaats op 19-22 september in Den Haag. Er zijn nog tickets beschikbaar via de website. Meer weten over de managed hosting diensten van True? Bezoek true.nl/managedhosting.
Lees ook: Digital designbureau Bravoure over de website van ADE
Artwork door Peter Zuiderwijk