Jan-Paul van Burgsteden, directeur van True, vertelt op Bijgespijkerd.nl hoe belangrijk goede en betrouwbare hosting is bij de professionalisering van je webwinkel.
Webwinkel professionaliseren? Begin bij het begin
Webwinkels zijn vaak een uit de hand gelopen hobby, las ik in verschillende media. Een opmerkelijke conclusie uit recent onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam en Marktplaats Zakelijk onder vijfhonderd online ondernemers. Van de fulltime-uitbaters van een webwinkel maakte 15 procent zelfs nog nooit winst. Dat stemt tot nadenken. Gelukkig kreeg ik op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht een heel ander beeld.
In gesprekken met diverse e-commercespecialisten, hoorde ik vaak het woord ‘professionalisering’. Die professionalisering komt aan de ene kant door de veranderende wetgeving. Zo moeten webwinkels volgens de nieuwe consumentenwet, die in juni in werking treedt, consumenten betere informatie geven en beter begeleiden door het verkoopproces. En met de verwachte aanpassing van de bestaande Wet bescherming persoonsgegevens moeten ze ook de persoonlijke gegevens van hun klanten beter beschermen.
Aan de andere kant is het heel belangrijk dat webwinkels flexibel inspelen op marktontwikkelingen en consumentenwensen. Ze moeten hun business snel kunnen aanpassen. Bijvoorbeeld door eenvoudig over te kunnen stappen naar een andere it-partner als die niet meer aan hun eisen voldoet. Het betekent ook dat het handiger is om niet vast te zitten aan specifieke software. Of webapplicaties en data laten hosten in de cloud om makkelijker op te schalen en klanten op basis van hoge serviceniveaus te garanderen dat hun winkel altijd in de lucht is.
De gebruikerservaring en conversie verbeteren, zijn ook punten van aandacht. Video en animatie zijn hiervoor goede hulpmiddelen. Ze helpen producten beter uit te leggen en dus te verkopen. Bovendien geven dit soort graphics een webshop of merk een gelikte uitstraling en een eigen gezicht. Er wordt dan ook steeds meer gebruik van gemaakt, zo constateerde een aantal van die e-commercespecialisten op de Webwinkel Vakdagen.
Opvallend is dat alle professionaliseringstrends die in de gesprekken naar voren kwamen één ding gemeen hebben. Ze beginnen bij de basis. En dat bedoel ik heel letterlijk, want ik heb het over het platform waarop webwinkels draaien. Het hostingplatform bepaalt namelijk hoe veilig, flexibel en schaalbaar hun webwinkels zijn. Ook hun snelheid en beschikbaarheid, ondanks het gebruik van ‘zware’ grafische content, hangt er vanaf.
Toch werd hosting niet spontaan door de e-commercespecialisten genoemd. Het sluit aan bij wat ik al eerder constateerde: dat veel webondernemers hosting niet direct zien als een essentiële factor voor het succes van hun activiteiten. Een vergissing, dat mag duidelijk zijn. Dus professionalisering van de webwinkel? Prima, maar begin bij de basis. Alvast een aanrader voor de minder succesvolle ondernemers uit het onderzoek.